
Visual Stage na Pohode 2025
Už po deviaty raz sa areál trenčianskeho letiska premení na galériu súčasného umenia priamo pod holým nebom. Pod kurátorským vedením vizuálnej umelkyne Ilony Németh vyrastú na Pohode diela reagujúce na spoločenské dianie, environmentálne problémy, či ľudské neduhy, od slovenských, ale aj zahraničných umelcov a umelkýň. Súčasťou Visual Stagu budú tradične aj víťazné diela Visual Art Contest 2025.
02. júl 2025
Braňo Matis: Časová os Otvorená Kultúra! / Open Culture! Timeline (2025)
Na festivale Pohoda 2025 predstaví Otvorená Kultúra! vizuálnu inštaláciu v podobe časovej osi, ktorá mapuje viac než rok a pol odporu kultúrnej obce na Slovensku voči deštruktívnym zásahom politickej moci do kultúry. Príďte si pozrieť kľúčové momenty tohto zápasu, zapojiť sa do otvoreného rozhovoru, zanechať svoj komentár, otázku či povzbudenie. Počas festivalu sa pri inštalácii budú konať stretnutia s členmi a členkami platformy Otvorená kultúra! Inštalácia je zároveň pozvánkou na spoločné hľadanie odpovedí: Kam sme sa ako kultúrna obec za ten čas posunuli? Čo sme mohli urobiť inak? Ako ďalej?
Džumelec: Dlhý nos / Long Nose (2025)
Dlhý nos, od Pinocchia až po jeho československú mutáciu z filmu Traja veteráni z roku 1984. Natočený podľa Werichovej rozprávky, animovaný legendárnym výtvarníkom Janom Švankmajerom. A teraz nový Dlhý nos od Džumelca, ako dvadsaťmetrová socha. Ako pomník boostnutému klamstvu. To sa nosí po celej planéte. Staré ako ľudstvo, čerstvučké ako najnovší výtrol. Na konci nosa však nie je nositeľ, ale lož prameniaca sama zo seba. Veľkolepá prenosná socha lží, prítulných a mäkkučkých ako gaučík. Nos, čo sa ponosuje.
Marco Scotini: Disobedience Archive
Disobedience Archive je viacfázový, mobilný a neustále sa vyvíjajúci videoarchív, ktorý sa zameriava na vzťah medzi umeleckými praktikami a politickou akciou. Bol predstavený pätnásťkrát v rôznych krajinách a zakaždým sa transformoval bez toho, aby nadobudol konečnú podobu. Či už v podobe parlamentu, školy alebo komunitnej záhrady, projekt premieňa archív – zvyčajne statický a taxonomický – na dynamické a generatívne médium.
Olia Fedorova: You Are Now Leaving III (2025)
Po tom, čo Rusko začalo rozsiahlu vojnu proti umelkyninej rodnej krajine, Ukrajine, boli tisíce ľudí vrátane nej nútení opustiť svoje domovy. Keď odchádzali autom, posledná vec, ktorú videli predtým, než opustili svoje rodné mesto alebo dedinu, boli cestné značky označujúce, že „Opúšťate...“. Na Ukrajine, podobne ako v mnohých ďalších európskych krajinách, ide o biele kovové tabule s čiernym orámovaním a nápisom názvu miesta, ktorý je prečiarknutý hrubou červenou čiarou. V diele Fedorovej tieto značky symbolizujú stovky miest a dedín, ktoré museli Ukrajinci a Ukrajinky opustiť bez toho, aby tušili, kedy – a či vôbec – sa budú môcť vrátiť. Zároveň sú tieto značky s červeným prečiarknutím symbolom tragického „vymazania“ týchto miest, ich brutálneho ničenia, ktoré ruské jednotky páchajú každý deň už viac ako tri roky.
Dalibor Bača: Myslím na teba / I Think About You (2025)
Z pôvodného objektu ľadu ostala len spomienka. Spomienka tematizuje pominuteľnosť, klimatickú krízu a kolektívny zážitok ľadu ako symbolu chladu v nápoji. Divák si možno uvedomí prepojenie medzi objektom, prírodou a každodenným ľudským konaním, ako aj jeho vplyvom na udržateľnosť. Samotným vznikom procesuálneho objektu som sám prispel ku klimatickému súčtu, Myslím na teba.
Oto Hudec: Kým plávame spolu / As Long as We Float Together (2024)
Inštalácia a performance pod názvom "Kým plávame spolu" je poctou ohrozeným stromom a ľuďom – aktivistkám a aktivistom, ktorí sa postavili na ich obranu. Je pokračovaním projektu Floating Arboretum, vystaveným v rámci slovenskej reprezentácie na minuloročnom Bienále v Benátkach. Symbolická drevená loďka nesie drevenú nadrozmernú šišku Libanonského cédra, ohrozeného klimatickou zmenou.
Čo robiť, keď sú lesy a stromy v ohrození? Existuje bezpečné miesto, kam ich možno prepraviť?
Diana Paulová: Tu nateraz / Here for Now (2024)
Pohoda je pre mnohých bezstarostnou oázou. Mestom, ktoré raz za rok vznikne a my sa v ňom túlame a objavujeme najrôznejšie zvuky, farby a chute. Jedinú starosť nám robí akurát tak to, ako ukotviť náš dočasný domov do rozpálenej zeme. Site specific dielo “Tu nateraz” zobrazuje stanový kolík, ktorý sa stáva atribútom letnej pohody a zároveň otvára tému domova, ako miesta, kde sme sa nateraz rozhodli zostať.
Diana Paulová je víťazka minuloročného Pohoda Visual Art Contestu. Dielo “Tu nateraz” bude aj tento rok súčasťou Visual stage, na ktorom sa na festivale prezentuje súčasné umenie.
Kalmus na Pohode
Umelec Peter Kalmus už po niekoľko rokov vyrába a prezentuje na Pohode svoj nový pohyblivý objekt. S jedným prichádza aj v tomto roku. A robí to s plným vedomím toho, že festival, to je slávnosť, zábava a tak aj jeho objekty sú zábavné. Nebol by to ale Kalmus, keby neboli zároveň aj provokatívne svojou neobvyklosťou a neskrývali v sebe aj iné posolstvá. Kalmus – umelec je známym zberačom, jeho výtvory často vznikajú zo starých nepotrebných vecí. Je vlastne ekológom, ktorý dáva veciam druhý život. Život si pridanou hodnotou. Vo svete zameranom na spotrebu on neeskaluje krivku rastu produkcie, ale využíva to, čo už bolo vyrobené a zdanlivo aj spotrebované. Tak ako asketický je jeho život, je asketické aj jeho umenie. Možno práve preto tak dráždi tých, ktorí chcú stále nové a nové, ligotavé a drahé a také, čo nikto nemá. Aj za cenu podvodov, krádeže, aj za cenu ožobračovania celého národa...
Dusts Institute: Vzduchohľadňa (2025)
Vzduchohladňa je interaktívna inštalácia od kolektívu Dusts Institute, ktorá zviditeľňuje to, čo vo vzduchu bežne nevnímame. Päťmetrové otočné koleso s dvanástimi farebnými filtrami umožňuje návštevníkom pozerať sa na horizont cez rôzne scenáre ovzdušia. Každý filter zobrazuje konkrétnu atmosférickú situáciu a vychádza z reálnych dát o prachových časticiach zbieraných počas roka v Trenčíne.
Jozef Pilát Agrofuturizmus – Ticho prerastá kov / Agrofuturism – Silence Grows Over Steel (2025)
Agrofuturizmus – Ticho prerastá kov je interaktívna site-specific inštalácia Jozefa Piláta, ktorá na festivale Pohoda rozpráva vlastný príbeh a ponúka možnosť planetárneho uzdravenia, ktoré nezačína vo veľkých gestách, ale v maličkostiach – v sile štyroch nôh, v tieni jediného bodliaka a v schopnosti počúvať, aj keď krajina ešte mlčí.
PROGRAM
PIATOK
10:00 – 10:30 Braňo Matis: Časová os Otvorená Kultúra! / Diskusia s členstvom OK!
10:30 – 11:00 Oto Hudec: Kým plávame spolu / performance
11:15 – 11:45 Disobedience Archive / komentovaná prehliadka
15:00 – 15:15 Diana Paulová: Tu Nateraz / komentovaná prehliadka
16:15 – 16:45 Disobedience Archive / komentovaná prehliadka
17:30 – 18:00 Oto Hudec: Kým plávame spolu / performance
19:00 – 19:45 Erik Sikora: Dlhý nos / vernisáž
20:00 – 20:30 Dusts Institute: Vzduchohľadňa
SOBOTA
10:00 – 10:30 Braňo Matis: Časová os Otvorená Kultúra! / Diskusia s členstvom OK!
10:30 – 11:00 Oto Hudec: Kým plávame spolu / performance
11:15 – 11:45 Disobedience Archive / komentovaná prehliadka
15:00 – 15:15 Diana Paulová: Tu Nateraz / komentovaná prehliadka
16:15 – 16:45 Disobedience Archive / komentovaná prehliadka
17:00 – 17:30 Olia Fedorova: You Are Now Leaving III / komentovaná prehliadka
17:30 – 18:00 Oto Hudec: Kým plávame spolu / performance
19:00 – 20:30 Jozef Pilát: Agrofuturizmus – Ticho prerastá kov / komentovaná prehliadka
IDEM NA POHODU 2025
POHODA 2025 FB EVENT