Letisko Trenčín 11 — 13 júl 2024
Visual stage na Pohoda on the Ground

Visual stage na Pohoda on the Ground

Visual stage predstaví na Pohoda on the Ground širokú škálu umeleckých prístupov v spolupráci s piatimi etablovanými kultúrnymi inštitúciami – Vlastivedným múzeom v Galante, Periférnymi centrami v Dúbravici, Kassákovým centrom intermediálnej kreativity, Nástupišťom 1 – 12 a Truc sphérique (Stanica Žilina-Záriečie a Nová synagóga). Ide o obdobný prístup kurátorovania, aký sme zvolili v prípade hudobného programu, ktorý sme zverili z veľkej časti do rúk klubov. Súčasťou programu budú aj koncipované tematické diskusie s prizvanými odborníkmi.   

02. júl 2021

Program Vlastivedného múzea v Galante otvorí diskusiu týkajúcu sa úlohy múzeí v 21. storočí. Zároveň nahliadne na formy družstevníctva ako možného východiska pre udržateľnú budúcnosť. Periférne centrá nás presvedčia o tom, že aj vo vidieckom prostredí môže vznikať progresívna súčasná kultúra. Úvahy o geometrii kružnice – kruhu – kupoly – gule a ich priestorových danostiach prenesie na plochu trenčianskeho letiska vizuálny umelec Juraj Gábor a Truc sphérique v podobe participatívneho happeningu stavania a rozkladania priestorovej skice autorského diela Sphéra. Transart Communication zas predstaví bohatý program vizuálnych performancií. 

VLASTIVEDNÉ MÚZEUM V GALANTE

Začiatkom roka 2021 bola vo Vlastivednom múzeu v Galante predstavená výstava s názvom Tretia cesta – Odkaz Hanzy. Tematicky je upriamená na výskum okolností formovania československého družstevného hnutia Hanza, zdanlivo tak korešponduje s bežnými programovými aktivitami múzea. Prístup, ktorý autorky výstavy zvolili, však nabúrava ustálené inštitucionálne postupy a naratívy. 

Tretia cesta – Odkaz Hanzy je výstavným projektom výtvarníčky Csilly Nagy a kurátorky a kulturologičky Zsófie Nagy prezentovaným vo Vlastivednom múzeu v Galante. Múzeum bolo založené v roku 1969 a do zmeny režimu organizovalo najmä národopisné výstavy a expozície o robotníckom hnutí. V súčasnosti sa venuje usporadúvaniu múzejných a verejných kultúrnych aktivít. 

Nedávno realizovaná výstava Tretia cesta – Odkaz Hanzy korešponduje s obvyklými programovými aktivitami múzea, avšak metodikou múzejnej intervencie – ako nástroja súčasného umenia – motivuje inštitúciu aj jej návštevníkov k sebareflexii. Projekt má viacero rovín: preberá na seba funkciu pripomínania, príznačnú pre muzeálne prostredie, no súčasne sa usiluje kritickým pohľadom preskúmať zaužívané naratívy a stratégie inštitucionálnej reprezentácie. Tematicky je výstava upriamená na spoločensko-historické okolnosti formovania československého družstevného hnutia Hanza, ktorého ústredie pôsobilo v Galante v rokoch 1925 – 1945. „Expozícia pozostáva predovšetkým z diel galantskej výtvarníčky Csilly Nagy, ktoré sú subjektívnou reflexiou kontroverzného pôsobenia a ideologického vývoja Hanzy. Jednotlivé diela sú pokusom o pripomenutie činnosti Hanzy, pričom sa dôsledne snažia vyhýbať zjednodušujúcej nostalgii. Príbeh Hanzy je totiž obzvlášť vhodný na to, aby sa interpretoval v kontexte zjednodušujúcich naratívov: nachádzame v ňom družstevných propagandistov usilujúcich sa o pozdvihnutie dedinského človeka a túžiacich po vytvorení solidárneho ekonomického prostredia, na druhej strane však tiež zviditeľňuje, ako sa družstevná propaganda, ktorú Hanza šírila na báze ľudovo-národnej rétoriky, v prvej polovici 20. storočia stala nositeľkou silnejúceho antisemitizmu,“ píše kurátorka výstavy Zsófia Nagy.

Výstava bude v rámci programu Visual Stage festivalu Pohoda reinštalovaná v samostatnom Pavilóne HANZA v areáli letiska. Prístupná bude počas celého trvania festivalu aj s osobným autorským výkladom výtvarníčky Csilly Nagy. V stredu 7. júla budú súčasťou programu pavilónu taktiež dve tematické diskusie. Prvá z nich nahliadne na formy družstevníctva ako možného východiska pre udržateľnú budúcnosť, druhá otvorí problematiku úlohy múzeí v 21. storočí. 

Program: 

7. – 11. júl 2021, 13.00 – 21.00 Výstava: Tretia cesta – Odkaz Hanzy, pavilón HANZA

Streda 7. júl 2021

14.00 – 15.00 Diskusia: Renesancia družstevníctva? Spoločenské a hospodárske riešenia pre udržateľnú budúcnosť, diskutujú: Tomáš Uhnák, Boglárka Kurka Ivanegová, Jan Kurka, Dušan Knezovič, moderuje: Csilla Nagy, pavilón HANZA

16.00 – 17.00 Diskusia: Na čo slúži múzeum?, diskutujú: Zuzana Palicová, Michal Takács, Csilla Nagy, moderuje: Július Barczi, pavilón HANZA

TRANSART COMMUNICATION

Aktivity Visual Stage festivalu Pohoda 2021 doplní bohatý performatívny program zostavený Rokkom Juhászom – umelcom, performerom a organizátorom festivalu Transart Communication. Počas každého z festivalových dní sa v rámci programu predstavia umelecké dvojice domácej a medzinárodnej scény s dlhotrvajúcimi performanciami reagujúcimi na prostredie areálu trenčianskeho letiska. Pre pravidelných návštevníkov festivalu Pohoda nie sú aktivity Transart Communication neznáme. Počas minulých ročníkov organizovali v spolupráci s občianskym združením HALA projekt s názvom Performance Box. 

Festival Transart Communication je primárne zameraný na prezentáciu performancie, no funguje aj ako otvorený komunikačný priestor pre experimentálne žánre rôznych oblastí umenia. Počas svojho 33-ročného pôsobenia predstavil viac ako 600 umelcov domácej a medzinárodnej scény. Konal sa v mnohých stredoeurópskych mestách, ale aj v Číne a Mexiku. Na scéne svetových festivalov so zameraním na performatívne umenie je vôbec druhým najstarším. Vznikol v roku 1988 v Nových Zámkoch pod hlavičkou Štúdia erté. Od roku 2007 organizáciu festivalu zastrešuje Kassákovo centrum intermediálnej kreativity. Združenie sa venuje performancii aj v teoretickej rovine, organizuje konferencie a diskusie zamerané na tento žáner v umení. 

Za aktivitami Kassákovho centra stojí vizuálny umelec Rokko Juhász, ktorý sám pôsobí ako aktívny performer. V rámci aktivít Visual Stage festivalu Pohoda pripravil pre návštevníkov päťdňový program, ktorého koncepcia spočíva v dlhotrvajúcich procesuálnych performanciách. Od stredy do nedele sa na festivale predstavia autorské umelecké dvojice domácej a medzinárodnej scény. Performatívne vstupy každej z dvojíc osobitým spôsobom reagujú na prostredie areálu trenčianskeho letiska. Súčasťou programu bude aj tematická diskusia o performatívnom umení s prizvanými odborníkmi. 

text: Daniel Dida a Katarína Karafová

Program 

Piatok 9. júl 2021

14.00 – 15.00 Diskusia: Performance umenie, diskutujú: Jen Kratochvíl, Michal Murín, Rokko Juhász, Eva Vozárová, moderuje: Jana Močková, začiatok runway

Transart Communication 2021, performance program: 

Streda 7. júl 15.00 – 18.00 Paola Paz Yee (MX) a Rokko Juhász (SK), začiatok runway 

Štvrtok 8. júl 14.00 – 17.00 Nathalie Stirnimann (CH) a Stefan Stojanovic (RS), celý areál festivalu

Piatok 9. júl 16.00 – 19.00 Eleonóra Stanková (SK) a Martin Toldy (SK), začiatok runway

Sobota 10. júl 17.00 – 19.00 Umelecký kolektív Björnsonova – Nik Timková (SK) a Zuzana Žabková (SK), začiatok runway

Nedeľa 11. júl 16.00 – 18.00 János Szirtes (HU) a Ágnes Éva Molnár (HU), celá runway 

NOVÁ SYNAGÓGA

Juraj Gábor si pri prvej návšteve Novej synagógy všimol niečo, čo ho neprestalo fascinovať dodnes. Neskôr sa do Žiliny vrátil a svoj záujem o jej architektúru pretavil do množstva skíc a modelov. Po viac ako piatich rokoch spolu so združením Truc sphérique svoj zámer realizuje. Pomocou výstavby drevenej konštrukcie a participácie ostatných umelcov dokončuje a obsahom napĺňa guľu, ktorú do architektúry synagógy vpísal Peter Behrens pri jej navrhovaní. Svoje dielo nazval Completing the Sphere. Týmto aktom uzatvára viacero kruhov. 

Názov Truc sphérique vznikol na hodine francúzštiny, v čase keď nikto nepredpokladal, že sa z neho stane rovnomenné združenie prevádzkujúce dve kultúrne centrá – Stanicu Žilina-Záriečie a Novú synagógu.

Truc sphérique by sme mohli voľne preložiť aj ako „niečo guľaté“. Zámerne nejednoznačný názov však aktéri chápu ako poéziu, trik, kúzlo, plynulú jazdu z kopca na bicykli alebo jednoducho ako guľatú vecičku. Po viac ako dvadsiatich rokoch tento názov zhmotnil vizuálny umelec Juraj Gábor prostredníctvom 16-metrového reverzného dokončenia guľatej kupoly Novej synagógy. Pomenoval ho Sphéra – medzinárodným slovom doplneným o slovenský dĺžeň, rod a možnosť skloňovania. Kruh sa dielom náhody a osudu uzavrel. 

Dielo Juraja Gábora Sphéra rástlo v žilinskej Novej synagóge od decembra 2020 do marca 2021. V nedeľu 11. júla na trenčianskom letisku v rámci programu Visual Stage festivalu Pohoda bude Juraj Gábor s kolektívom Truc sphérique pokračovať v úvahách o geometrii kružnice, kruhu, kupoly, gule a ich priestorových danostiach. Na plochu letiska prenesú pôdorys Sphéry s 16-metrovým priemerom, ktorý sa stane východiskom pre vznik dočasnej štruktúry. Pôjde o novú skicu Sphéry. Tentokrát však do tohto procesu pozývajú aj samotných divákov. Niekoľko hodín trvajúci hravý happening je pre autora ďalším overovaním si možností priestoru a situácie, do ktorej má v pláne v budúcnosti umiestniť svoje dielo. Príbeh Sphéry sa totiž inštaláciou v galerijnom priestore Novej synagógy nekončí. Po svojom definitívnom odinštalovaní by mala nájsť svoje miesto v exteriéri. Predtým na krátky čas spočinie aj na letisku v Trenčíne v rámci festivalu Pohoda 2022. 

Program nedeľa 11. júl: 

12.00 – 21.00 Participatívny happening: stavanie a následné rozkladanie priestorovej skice Sphéry Juraja Gábora

14.00 Predstavenie združenia Truc sphérique (Stanica Žilina-Záriečie, Nová synagóga Žilina), Robo Blaško a Juraj Gábor  


NÁSTUPIŠTE 1 – 12

Nástupište 1 – 12 vyplnilo nevyužitý a opomínaný priestor v podchode autobusovej stanice v Topoľčanoch súčasnou kultúrou. Z cestujúcich a náhodných okoloidúcich sa tak stáva publikum, ktorému sa umenie stavia priamo do cesty. Platforma pokrýva pestrú škálu kultúrnych a umeleckých žánrov, formátov a aktivít. Upriamuje sa predovšetkým na regionálneho diváka, no jej dosah je postrehnuteľný aj ďaleko za hranicami okresu.   

Multimediálny priestor pre súčasnú kultúru Nástupište 1 – 12 začal svoju činnosť v roku 2011. Keďže tvorí priamu súčasť verejného priestoru, usiluje sa o jeho svojskú recykláciu prostredníctvom realizácie kultúrnych a umeleckých aktivít – výstav výtvarného umenia, odborných prednášok, seminárov, workshopov, divadelných predstavení, performancií či hudobných vystúpení a diskusií. „Zameriavame sa na tvorbu a realizáciu projektov v oblastiach umenia, kultúry a vzdelávania, ale i životného prostredia či športu. Svojimi aktivitami sa pokúšame o celkové pozdvihnutie kvality života obyvateľov regiónu,“ pripomína Zuzana Novotová Godálová, jedna zo zakladateliek platformy. 

Hranice regiónu však platforma zreteľne presahuje, a to aj vďaka programu Pravidelná linka / Regular Line, ktorý na pravidelnej báze vysiela slovenské umelkyne a umelcov na zahraničné rezidenčné pobyty. Kolektív Nástupišťa 1 – 12 sa od roku 2016 venuje rovnako tvorbe autorských projektov. V roku 2020 inicioval v spolupráci so Kempelenovým inštitútom inteligentných technológií podcast E-tika, zameraný na spoločenský a etický rozmer digitálnych technológií. 

Nástupište 1 – 12 predstaví v sobotu 10. júla v rámci programu Visual Stage festivalu Pohoda tvorbu umelcov a umeleckých kolektívov. Novovzniknutý pavilón z architektonickej dielne Haus poskytne zázemie výstave maliarskej tvorby umelcov a umelkýň – Natálie Šimonovej, Petra Decheta, Oľgy Paštékovej. Letiskovú vežu po zotmení rozsvieti videoinštalácia realizovaná vo vzájomnej spolupráci Nano VJs, japonskej ilustrátorky Kaoru Furuko a švédskeho multimediálneho umelca Christiana Wellba. Na letisku sa po prvýkrát predstaví aj autorský projekt výtvarníčky Márie Čorejovej, poetky Zuzany Husárovej a kurátorky Miroslavy Urbanovej s názvom RE:REPRO. Program doplnia diskusie o transhumanizme a súčasnej efemérnej architektúre. 

Program 

Sobota 10. júl 2021

13.00 – 21.00 Výstava a inštalácie autorov a autoriek: Natália Šimonová, Oľga Paštéková, Peter Dechet, Zuzana Husárová, Ľubomír Panák, Mária Čorejová, kurátorka: Miroslava Urbanová, komentované prehliadky prebiehajú počas celého dňa, pavilón Nástupište 1 – 12

14.00 – 15.00 Diskusia: Súčasná efemérna architektúra – MasterPiece, diskutujú: Tomáš Ružiak, Eva Šestina, Miro Šestina, Matúš Šestina, diskusiu uvedie Zuzana Novotová Godálová, pavilón Nástupište 1 – 12

16.00 – 17.00 Diskusia: AI a inteligentné technológie, diskutujú: Mária Bieliková, Juraj Podroužek, Tomáš Gál, diskusiu uvedie Zuzana Novotová Godálová, súčasťou diskusie je čítanie a intermediálna prezentácia poetického projektu Liza Gennart autorov Zuzany Husárovej a Ľubomíra Panáka, pavilón Nástupište 1 – 12

22.00 – 5.00 Videoinštalácia na letiskovej veži, autori a autorky: Nano VJs, Kaoru Furuko, Christian Wellbo 

22.00 – 5.00 Svetelná inštalácia: SOS Kultúra, Archtung: Dang The Anh, Adam Gajdoš, Juraj Izrael, Márk Mátis a Elena Šoltésová, koniec runway

PERIFÉRNE CENTRÁ

Krajina a vidiek sú pre Periférne centrá laboratóriom súčasnej kultúry. Spojenie súčasného umenia a dizajnu s prostredím dediny nadobúda prostredníctvom ich aktivít formu živej a činorodej praxe, neustále rozvíjajúcej konštruktívny dialóg.

Periférne centrá pozývajú divákov festivalu Pohoda hľadať a objavovať umelecké diela a intervencie rozptýlené v „krajine“ trenčianskeho letiska spôsobom im blízkym. 

Platforma Periférne centrá prináša súčasné umenie na slovenský vidiek, ale rovnako naopak, témy vidieka vnáša do súčasného umenia. Z periférnej vidieckej lokality formuje centrum umeleckého diania a vytvára podmienky pre tvorbu súčasných umelcov a umelkýň. „Od roku 2011 pôsobíme v obci Dúbravica (okres Banská Bystrica), ktorú premieňame na centrum kultúrnych aktivít s presahmi medzi súčasným umením, krajinotvorbou, dizajnom a ekológiou. Priestor dediny a okolitej krajiny vnímame ako realizačný, prezentačný a výskumný priestor, tzv. Kunstdorf – kultúrna dedina. Jeho súčasťou je otvorená krajinná galéria s dielami, ktoré vznikajú počas umeleckých rezidencií jednotlivcov a kolektívov z oblasti vizuálneho umenia, architektúry a dizajnu,“ načrtáva Andrej Poliak, jeden zo zakladateľov platformy. 

V obecnej budove bývalej škôlky zároveň platforma od roku 2016 prevádzkuje centrum Škôlka, ktoré slúži ako ateliérový, rezidenčný a verejný kultúrny priestor so záhradným areálom a amfiteátrom. Okrem toho vydáva kultúrno-spoločenský občasník a katalógy, prevádzkuje malú verejnú saunu v krajine či každoročne inštaluje veľkoformátové dielo Jednota na stenu miestnych potravín. 

Pohyb krajinou je základným elementom potrebným na uchopenie realizovaných umeleckých diel a intervencií, ktoré sú rozmiestnené v dedine a jej okolí. Návštevníci a návštevníčky prekonávajú vzdialenosti, prírodné prekážky, hľadajú a objavujú. Zážitok z objavovania sa pokúsi kolektív Periférnych centier sprostredkovať aj divákom a diváčkam festivalu Pohoda v areáli trenčianskeho letiska. Ich tvorivá priestorová intervencia, pozostávajúca z fragmentov diel, inštalácií, ale aj živej dielne, nebude koncentrovaná na jedno miesto, ale rozptýlená v krajine letiska. Aktivizuje tak divákov a diváčky skúmať, objavovať a zažiť letisko a jeho priestor z nezvyčajného uhla pohľadu. Po skončení festivalu nájdu vystavené objekty svoje trvalé miesto na lúkach a kopcoch Kunstdorfu v Dúbravici.

Program:

Štvrtok 8. júl 2021

13.00 – 21.00 Dlhotrvajúci happening rezidentov a kolektívu Periférnych centier, autori a autorky: Ľubica Mildeová, Ján Štofko, Matej Fabian, Andrej Poliak, celý areál festivalu