Letisko Trenčín 11 — 13 júl 2024
Emel Mathlouthi – hlas Arabskej jari na Pohode 2020

Emel Mathlouthi – hlas Arabskej jari na Pohode 2020

Na Pohode 2020 vystúpi aj „hlas Arabskej jari“ – tuniská speváčka Emel Mathlouthi. Emel sa preslávila protestsongom s názvom „Kelmti Horra“ (My Word is Free), ktorý sa stal hymnou tuniskej revolúcie a vlastne aj celej Arabskej jari. Skladbu zaspievala aj počas udeľovania Nobelovej ceny za mier v roku 2015, za čo si vyslúžila aj standing ovation dojatých ľudí. Jej tvorba je na pomedzí experimentálnej, elektronickej, severoafrickej, arabskej i filmovej hudby a je pre ňu charakteristický výrazne emotívny prejav s mnohými dynamickými zmenami a ornamentálny spev so širokým rozsahom. Jej tri albumy Kelmti Horra, Ensen a Everywhere We Looked Was Burning okrem fantastickej hudby nesú aj silné odkazy, obavy a vízie tejto mimoriadne talentovanej multiinštrumentalistky, speváčky a poetky.  

13. december 2019

Emel sa hudbe venovala od útleho detstva. Na vysokej škole si založila metalovú kapelu, no ovplyvnená tvorbou Joan Baez sa pustila do kritiky spoločensko-politických pomerov. To neostalo nepovšimnuté a vláda zakázala vysielanie jej piesní v Rádiu a TV. Video ako spieva "Kelmti Horra" protestujúcim na Avenue Habib Bourguiba v Tunise, sa stalo okamžite virálnym. Okrem rodnej krajiny dodávala svojimi piesňami odvahu ľuďom aj na koncertoch v Bagdade či Káhire za čo ju Ahram Online označili za Fairuz dnešnej generácie. Nasledovali mnohé vystúpenia v Európe i Severnej Amerike a v roku 2017 headlineovala aj prestížny tuniský Carthage Festival. Emel na svojich albumoch spolupracovala s ľuďmi ako Valgeir Sigurðsson, Amine Metani či Tricky a je inšpirovaná tvorbou Joan Baez, Sheikh Imam, James Blake, Massive Attack, Jeff Buckkley či Björk. Jej pieseň „Ensen Dhaif" (Human, Helpless Human) bola Pitchforkom označená ako "best new track". Najnovšiemu albumu Everywhere We Looked Was Burning dominuje prepojenie s prírodou, čo podčiarkuje zvukomaľba lesov, vetra, mora a plameňov. Arabčinu na ňom vymenila za angličtinu a necháva svoj prudký apokalyptický hlas vznášať sa nad dunivými hĺbkami experimentálnej elektronickej hudby. Album je hudobne nespútaný časom i miestom, plný melancholických syntetizátorov 70-tych a 80-tych rokov, rachotivých bicích a Androidových zvukov.