Letisko Trenčín 11 — 13 júl 2024
Divadlo na Pohode 2019

Divadlo na Pohode 2019

Divadlo na Pohode bude o prepojení s hudbou, ktorú ponúkne Kapela Fekete Seretlek & Studio DAMÚZA v inscenácii KAR ako aj predstavenie D U A L, ktoré je živým koncertom zvukov a tiel. Bude aj o 30. výročí Nežnej revolúcie, ktorú si pripomenieme hrou Václava Havla Protest z roku 1978 v podaní jeho dvorného Divadla na tahu. O intímnych detailoch materstva, o nezvyčajnej kráse a skrytých pochybnostiach bude inscenácia Divadla NUDE a Lucia Holinová príde so site-specific verziou tanečnej inscenácie Niveau stable, ktorá je vytvorená špeciálne pre uvedenie na Pohode.

20. jún 2019

FEKETE SERETLEK & STUDIO DAMÚZA: KAR

Fenomenálna kombinácia eklektického hudobného telesa Fekete Seretlek a pražského divadelného Studia Damúza predstaví návštevníkom Pohody esenciu divadelnosti v inscenácii KAR.

Kar. Poháre cinkajú do pomalých tónov smútočnej kapely. Pokojnú rozlúčku však narušia scény zo života zosnulej osoby, ktoré sa začnú odohrávať pred očami prítomných hostí aj divákov. Ožila tá, na ktorú spomínajú? Alebo ožíva len predstavivosť hostí opojených vínom? Minulosť prestupuje prítomnosť a všetci sa stávajú postavami príbehu o Anne Karenine.

Kabaret ruského realizmu prináša živelnú dramaturgiu obohatenú o autorskú hudbu. Harmonika, perkusie, husle, violončelo a basa nás sprevádzajú metamorfózami divadla, kabaretu, intímnych scén či rozpohybovaných predmetov. Tempo narastá až do chvíle, keď sa divák a herec – takmer už pred dverami smrti – ocitajú opäť na začiatku, pri stole s pohárom vína v ruke.
KAR už hosťoval na festivaloch v Chorvátsku, Slovinsku, Bulharsku, Rakúsku, Nemecku, Maďarsku, Rusku či Francúzsku.

  • Réžia: Matija Solce
  • Hrajú: Pavol Smolárik, Anna Bubníková, Jiří N. Jelínek, Ivo Sedláček Jan Meduna a Matija Solce 
  • Scénografia: Marianna Stránská

 


Divadlo na tahu: Protest
 
Pri príležitosti tridsiatich rokov od Novembra 1989 si pripomenieme menej známu hru Václava Havla Protest z roku 1978 v podaní jeho dvorného Divadla na tahu.
Podpísať, či nepodpísať? Divadelná aktovka o zložitej otázke s ešte zložitejšou odpoveďou, o dileme, ktorá pretrváva a patrí k typickým témam dramatickej tvorby Václava Havla.
 
Doba je zase zlá. Petíciami a protestami sa to u nás aj vo svete len tak hemží. Majú vôbec tieto aktivity nejaký význam? Môžu mať nespokojní ľudia vplyv na to, čo sa okolo nich deje? Ovplyvnia činy a svedomie politikov? A bude to stačiť?
 
Legendárne Divadlo na tahu vzniklo z iniciatívy Andreja Kroba, javiskového technika Divadla Na zábradlí a občasného herca, ktorý sa rozhodol naštudovať Žobrácku operu, novú hru svojho priateľa a zakázaného dramatika Václava Havla. Tajne ju naskúšal so skupinou kamarátov – nehercov a verejne ju uviedli 1. 11. 1975 v hostinci U Čelikovských v Horných Počerniciach. Predstavenie bolo povolené, pretože komunistický schvaľovací orgán neodhalil Havlovo zamlčané autorstvo. Bolo to jediné verejné uvedenie hry dramatika Václava Havla pred rokom 1988.
Po počernickom predstavení čelili autor, súbor aj diváci policajným represiám. Ďalšie aktivity Divadla na tahu sa potom až do novembra 1989 realizovali v súkromí. Andrej Krob, ako režisér všetkých inscenácií ich uvádzal na svojej chalupe na Hrádečku pri Trutnove, pre priateľov a pozvaných hostí. Na Hrádečku, mieste ktoré navštevoval a miloval aj Václav Havel, tak vznikali unikátne kultúrne podujatia ako ostrovčeky slobody.

  • Réžia: Andrej Krob
  • Hrajú: Karel Beseda, Radek Bár

 
 
Divadlo NUDE: Ľúbim ťa a dávaj si pozor
 
Autorská inscenácia o intímnych detailoch materstva, o nezvyčajnej kráse a skrytých pochybnostiach. O tom, aké vie byť materstvo mätúce a osamocujúce. O deťoch, ich otcoch, o rodičoch a rodičoch rodičov.
Kde je hranica ženy, ktorá je matkou? Prečo je materstvo také zložité, keď trvá od počiatku? Bolo to tak vždy, alebo teraz len príliš veľa premýšľame?
Štyri matky a ich izby.
 
Inscenácia popiera romantické predstavy o materstve a nastavuje to známe „divadelné zrkadlo“ skutočnému svetu. Autorky povedia všetko, čo sa v našej spoločnosti pri slove matka nahlas nehovorí.
 
Štyri matky pozývajú diváka na návštevu do svojej izby. Jedna izba, jeden priestor, jedna návšteva, jeden príbeh.
 
Inscenácia získala Cenu bratislavského diváka na festivale Nová dráma 2019.
 

  • Réžia a dramaturgia: Veronika Malgot a Lýdia Ondrušová
  • Námet, scénografia, kostýmy, grafický dizajn: Laura Štorcelová
  • Hrajú: Lenka Libjaková, Mirka Ábelová, Veronika Malgot alt. Libuša Bachratá, Lýdia Ondrušová, Gab

 
 
D U A L 

Ľudia žijúci vedľa seba, každý vo svojom vlastnom svete. Vzťah zameraný na prežívanie seba, vlastných myšlienok a virtuálnych vnútorných procesov. Môžeme ponúknuť pre vzťah hodnotu? Chceme, dokážeme, zvládneme… ? 

Predstavenie D U A L je o vzťahu a zvuku, vzťahu zvukov, zvučeniu vzťahu, vzťahovaním si vzťahu. Je živým koncertom zvukov a tiel. DUAL vychádza z výskumu. Výskumom vznikali hudobné nástroje – drevené kontajnery, na ktoré sú pripevnené piezo-elektrické snímače. Jedná sa o snímanie vibrácií materiálu, ktoré vznikajú pri pohybe tanečníka v kontajneri a pri úderoch na kontajner. Je to pohyb a telo tanečníka, ktorý kontajnery rozozvučí a uvádza nás do imaginárneho zvukovo-svetelného sveta. 

Predstavenie D U A L je výsledkom spolupráce choreografky a tanečníčky K. Brestovanskej / 16 a hudobníka M. Kosorína / Zoo And Aquarium. 

V predstavení bola použitá báseň z knihy Lucent autorky Zuzany Husárovej.

  • Námet, réžia: Katarína Brestovanská
  • Zvuk: Martin Kosorín
  • Svetelný dizajn: Ints Plavnieks, Martin Kosorín
  • Kostýmy: Erika Daxnerová
  • Návrh a realizácia objektov: Dana Kleinert, Oliver Kleinert
  • Tanec: Edita Antalová, Lukáš Bobalík
  • Produkcia: Katarína Zjavková
  • Media set: Marianna Lutková

  
Lucia Holinová: NIVEAU STABLE

Site-specific verzia tanečnej inscenácie Niveau stable, ktorá je vytvorená špeciálne pre uvedenie na festivale Pohoda. Performance 4 tanečníkov, 2 párov, 2 generácií.

Dunaj nám pripomína, že existuje široké neznesiteľné nebo. Ak sa aj odvážiš plávať, nikdy nevyplávaš na rovnakom mieste. Keď sa dostaneš do víru, zrazu nevieš kde je hore a kde dole, zachrániš sa len vtedy ak sa vzdáš. Nechaj sa vtiahnuť, to ti dá smer, nahmataj dno, odraz sa z celej sily a možno to stihneš s nádychom.

My ľudia od Dunaja vieme, čo je to mať rande s nesmiernosťou. Tu na strednom toku je už rieka pomerne stará. Všeličo so sebou prináša - brvná, kusy plechu, lode. Niečo nesie až k moru. Čo-to sa zachytí o brehy. Ostatné veci klesajú na dno. Tak ako naše telesné spomienky.  Nad hladinu ich po čase vynesie náhodná okolnosť. Býva to prekvapivé, niekedy odporné, niekedy úľavné. Podľa toho či sme pripravení. Hladina sa na moment otvorí. Na chvíľu ustrnieme. O chvíľu je už zase pokoj – pod ním driemu veci z dna, postrkované prúdmi. Rieka sa tvári akoby s tým nič nemala.

  • Réžia a choreografia: Lucia Holinová
  • Tanec a pohybový materiál: Lukáš Bobalík, Barbora Janáková, Renata Ptačin, Daniel Raček
  • Hudba, scéna: Vlado Holina
  • Námet a dramaturgia: Zuzana Očenášová Vasičáková
  • Kostým: Veronika Keresztesová
  • Produkcia: RESERVA,o.z.

 

Markus Zohner Arts Company: Rádio Frankenstein

Inscenácia švajčiarskej divadelnej skupiny sa zaoberá súčasnými vedeckými a technickými možnosťami úpravy a vytvorenia nového ľudského tela, ktoré projektuje ako otázku blízkej budúcnosti. Kto má mať prístup k „vylepšeniam“ a z koho rozpočtu sa uhradia? Kto alebo čo rozhodne o tom, ktorí ľudia na ne budú mať nárok? Ktorí pacienti budú ťahať za kratší koniec? Na základe čoho? A kto, naopak, vďaka tomu získa šancu na lepší život?

Rádio Frankenstein vzniklo pre projekt Veda a Umenie Spoločného výskumného centra Európskej komisie ako súčasť Festivalu Rezonancie II zameraného na tému férovosti. Hra je inšpirovaná príhodou z reálneho života, keď taliansky doktor Cannevaro odišiel do Číny, aby mohol uskutočniť prvú transplantáciu hlavy vôbec.

Predstavenie prebieha v angličtine.