Sho Madjozi ZA

Juhoafrická raperka, herečka a módna ikona Sho Madjozi mala vystúpiť už na Pohode 2019, napokon bude jej premiéra u nás o niečo vyše sto dní. Forbes ju zaradil medzi 30 najvplyvnejších mladých ľudí pod 30 z afrického kontinentu a The Fader ju zaradil do výberu umelcov, do ktorých sa zamiloval. Jej ódu na africkú estetickú identitu zase ocenili módne magazíny Elle a Vogue. Koncom leta 2018 strhla na seba pozornosť skvelou show na festivale Afro Punk v Brooklyne a vystúpila aj v Central Parku na festivale Global Citizen Festival: Mandela 100 (pódium zdieľala s umelcami ako Beyoncé, Chris Martin, Eddie Vedder či Pharrell Williams). V tom istom čase vydala aj debut Limpopo Champions League, za ktorý si z amerických BET Awards odniesla cenu pre najlepšiu medzinárodnú umelkyňu a doma ju ocenili ako najlepiu umelkyňu i nováčika roka. Ďalšie dve ceny v rámci South African Music Awards získala za mixtape What A Life z roku 2020. Aktuálne pracuje na novom albume, nové piesne z neho budete počuť aj na letisku Trenčín.

Sho študovala kreatívne písanie na univerzitách v USA a v Johannesburgu. Začínala hovoreným slovom pod pseudonymom MayaThe Poet, pričom tvorí prevažne v jej rodnom jazyku Tsonga z regiónu Limpopo. Parafrázujúc The Fader, po hudobnej stránke ide o skvelé párty-štartéry, kým texty sú pan-africkým manifestom, ktorým oslavuje pestrú kultúru a identitu ľudí naprieč kontinentom. Sníva o tom, ako by Afrika vyzerala bez kolonizácie, apartheidu, korupcie a násilia (obzvlášť páchaného na ženách a deťoch). Dôležitým elementom jej energických vystúpení sú aj pestrofarebné outfity, ktoré korelujú s jej voľným raperským prejavom a sú zároveň oslavou africkej estetiky. Okrem muzikantky sa tak stáva aj módnou ikonou. Mladým Afričankám ukazuje, že na to aby boli krásne, sa nemusia vzdať svojho kultúrneho dedičstva. Okrem vlastnej tvorby píše aj básne pre ďalších raperov a umelcov nielen v Juhoafrickej republike. Účinkuje v seriáloch a reklamách svetových značiek, je módnou ikonou a influencerkou na sociálnych sieťach. Jej singel John Cena má v rámci známej YouTube série Colors vyše 25 miliónov pozretí. Klopkajúc si nohou pod stolom pri počúvaní nákazlivých piesní ako „Huku“ a „Dumi Hi Phone“ predpokladáme, že v júli jej pribudne zopár followerov aj zo Slovenska.