Letisko Trenčín 11 — 13 júl 2024
Squarepusher – legenda IDM

Squarepusher – legenda IDM

Minulý utorok pripravilo 20 novinárov Pitchforku výber päťdesiatich najlepších IDM (Intelligent dance music) albumov všetkých čias. Tom Jenkinson, známy ako Squuarepusher, sa v ňom objavil hneď s dvoma albumami (na 9. a 24. mieste). Tento geniálny hráč na bezpražcovú basgitaru, elektronický multiinštrumentalista a inovátor spája jazz a elektronickú tanečnú hudbu v kompozíciách prešpikovaných virtuóznymi partami. Legendárny predstaviteľ Warp Records predvedie svoje umenie aj na 21. Pohode.

30. január 2017

Toma Jenkinsona priviedol k hudbe jeho otec – jazzový bubeník. Aj preto medzi umelcami, ktorý najviac ovplyvnili jeho hudobné smerovanie spomína ľudí ako Miles Davis, Charlie Parker, ale aj významnú osobnosť reggae a dubu Augusta Pabla. Jenkinson začínal hrou na organe v miestnej katedrále. Prešiel si gitarou a basgitarou (12-ročný začal hrať v trash metalovej kapele), až začiatkom 90-tych rokov zakotvil pri elektronických žánroch house, hardcore, acid a techno. Odtiaľ presedlal cez experimentálny drum´n´bass a jungle k pokojnejším elektronickým jazz fusion. V polovici 90-tych rokov spojil svoje sily s legendárnym vydavateľstvom Warp Records, aby sa v krátkom čase stal jedným z jeho najvýraznejších mien. Dodnes u nich vydal 16 albumov a okrem toho množstvo EP, kompilácií a remixov. 

Krátko po debute "Feed Me Weird Things" vydal svoje najzásadnejšie veci: album Hard Normal Daddy a EP Big Loada. "Zlatá éra" Squarepushera pokračovala albumom Music Is Rotted One Note. Na začiatku nového tisícročia hrával už aj na najväčších festivaloch v USA (Coachella) či v Ázii (Fuji Rock). O albume Do you know Squarepusher z roku 2002 napísal Michal Hvorecký: „Tento zvukový chaos nejakým zázrakom drží pohromade, a hoci má potenciál spôsobiť kultúrny šok, pôsobí blahodarne.“ Návrat k akusticko-inštrumentálnej hudbe priniesol album Ultravisitor, koncerty s London Sinfonietta či album „Solo electric bass“ zložený z improvizácií na bassgitaru. 

V 2009-tom prišiel s ďalším výnimočným projektom Shobeleader One, kde sa predstavil ako spevák, muzikant a líder kapely. Návrat k elektronike prišiel s albumom Ufabulum. Medzikrokom bol Minialbum Music for Robots. S producentom Kenjirom Matsuom vyprodukoval hudbu pre kapelu zloženú z pomerne netradičných muzikantov - robota, ktorý hrá na gitare 78 prstami, „Bubnobota” s 22 rukami a klávesáka, ktorý hrá laserom. Proces návratu k elektronike zavŕšil albumom Damogen Furies z roku 2015. On sám o ňom povedal: „Týmto albumom som chcel čo najviac preskúmať halucinačnú, desivú, surovo-vnútornú kapacitu elektronickej hudby.“ Skladby ako Kontenjaz a Baltang Arg sú melodicko-rytmicko-virtuóznou odpoveďou pre všetkých odporcov elektronickej hudby. Pre potreby albumu zostrojil vlastný hardware a software, ktorý mal pomôcť naplniť jeho kompozičné i performačné ciele. 

Squarepusher už vyše dve desaťročia posúva hranice žánrov. Pri koncertoch kombinuje elektronické premeny zvuku s hrou na bicie, strunové i klávesové nástroje. Vďaka tomu jeho koncertné „one man show“ nachádzajú obdivovateľov aj medzi ľuďmi, ktorí sa neradia