Letisko Trenčín 11 — 13 júl 2024
Austra

Austra

Speváčka kapely Austra Katie Stelmanis vyrástla na opere, elektronickej a tanečnej hudbe či riot grrrl. Tieto vplyvy skombinovala v snovom synth-pope Austry, v ktorom dominuje jej nezameniteľný vysoký hlas s výrazným tremolom. Od debutu si skupina vyslúžila mimoriadnu priazeň kritikov, pričom Pitchfork dal všetkým trom albumom viac než 7 z 10 bodov. V januári im vyšiel album Future Politics, v ktorom hľadajú pozitívnejšie vízie budúcnosti. Jedným z pozitív blízkej budúcnosti je, že Austra vystúpi na Pohode 2017.

03. marec 2017

Katie Stelmanis (spev) a Maya Postepski (bicie) začínali v kapele Galaxy. Stelmanis popritom tvorila elektronicko-industriálne soundtracky pre umelkyňu Zeesy Powers. Tá Katie presvedčila, aby začala hrávať naživo svoje nové veci. V roku 2008 vydala pod svojim menom debut Join Us. Postepski ju sprevádzala na bicích počas európskeho turné. Na SXSW hrali pod menom Private Life, pričom krátko na to zmenili názov podľa Stelmanisovej stredného mena (Austra), ktoré je zároveň  pomenovaním bohyne svetla v lotyšskej mytológii. Debut Feel It Break (už aj s basákom Dorianom Wolfom) vydali v máji 2011. Podľa Guardianu na ňom Stelmanis ukázala, že „vie ako udržať poslucháčov bez toho, aby bola iritujúca, s trochou korenia, ktoré robí nahrávku zaujímavou tak pre umelecké kruhy, ako aj pre mainstream.“ O dva roky neskôr vydali druhý album Olympia, na ktorom na rozdiel od svojho predchodcu presedlali z temnejších nálad do tanečnejších rytmov. Trio muzikantov sa rozrástlo dvojnásobne, čo prinieslo pestrejšie aranžmány a znásobili sa aj pozitívne ohlasy médií. V nich sa opakovali chválospevy na Stelmanisovej spev, atmosféru a hudobné ukotvenie kapely. Neskôr sa počet členov kapely ustálil na čísle 4, pričom najnovším členom v zostave je klávesák Ryan Wonsiak.

Kým pri prvých dvoch albumoch dominovala v recenziách hudba, tretí Future Politics zaujal novinárov svojim konceptom a textami. Katie mala hneď niekoľko zdrojov inšpirácií. Ekonomické nerovnosti (pozorované počas pobytu v Mexico City), ekologické problémy a postupné smerovanie sveta k akejsi futuristickej distopii. Z tejto nevľúdnej vízie hľadala prijateľné východiská. Paradoxom je, že materiál pre album vznikol ešte pred rokom 2016, čo iba umocňuje jeho vizionársky charakter. Podľa kapely Austra máme zlý kurz, no stále je tu šanca, že môže byť lepšie. Veríme, že lepšie aj bude, prinajmenšom už o pár mesiacov počas ich koncertu na našom festivale.