Letisko Trenčín 11 — 13 júl 2024
The Jesus and Mary Chain

The Jesus and Mary Chain

Na Pohode 2017 zahrajú aj The Jesus and Mary Chain. Kým Slowdive sú legendami žánru shoegaze, The Jesus and Mary Chain sú jeho predchodcami.  Noisey ich označil za najcoolovejšiu kapelu v dejinách a super cool sú aj podľa Pitchforku. Minulý mesiac vydali prvý album po devätnástich rokoch, no v rozhovore pre Fullmoon naznačili, že fanúšikovia sa môžu počas aktuálneho turné tešiť aj na veľkú porciu obľúbených hitov.

20. apríl 2017

V eklektickom výpočte vplyvov spomínajú Mary Chain kapely ako The Stooges, the Ramones, Einstürzende Neubauten a The Shangri-Las. Zoznam kapiel, ktoré ovplyvnili oni, by bol ale ďaleko dlhší. Pitchfork spomína, že kým väčšina rockových kapiel v osemdesiatych rokoch stavala image na zanietenom či excentrickom prejave, siahodlhých sólach a muzikálnej virtuozite, Mary Chain namiesto legát či tappingu nechali kvíliť spätnú väzbu a bubeník si vystačil s rytmičákom a kotlom. Na pódiu postávali ako zombie v ťažkej depresii a tvárili sa znechutene, ako by ich samotné hranie a publikum obťažovalo... to bolo v ich konkrétnom prípade super cool (no ako píšu nižšie v článku, nedá sa to aplikovať na ich imitátorov). Noisey ich dokonca označil za večných kráľov pojmu Cool, resp. za najcoolovejšiu kapelu v dejinách. Ich koncerty sprevádzali v úvode kariéry mnohé kontroverzie. Nebolo ničím výnimočným, že počas svojich vystúpení rozbíjali nástroje, aparatúru a ďalšie zariadene na pódiu. Koncerty často ukončili už po dvadsiatich minútach. Povesť zlých chlapcov umocňovali drogové, alkoholové a iné aféry. Ako rástol počet nahratých skladieb, predlžovala sa aj dĺžka ich vystúpení. Koncom roka 1985 vydali prelomový album alternatívneho rocku Psychocandy, ktorý sa považuje aj za predchodcu žánru shoegaze. AllMusic, Mojo a Q mu dali absolutórium a Pitchfork 9,6 z 10. Album je súčasťou mnohých výberov najlepších nahrávok v dejinách. Nasledujúce albumy Darklands a Automatic naznačili posun od noiseu k melodickejšiemu indie prejavu. Automatic obsahoval hity ako „Here Comes Alice“ a „Head On“. Štvrtý album Honey's Dead im priniesol nomináciu na Mercury Prize. Posledným albumom kapely pred rozpadom bol Munki z júna 1998.

Vzhľadom na spôsob, akým sa kapela rozpadla (Jim počas koncertu čosi zamrmlal Williamovi a ten skončil priamo na pódiu po troch pesničkách) sa zdalo ich opätovné spojenie neuveriteľné. Došlo k nemu na hlavnom pódiu festivalu Coachella. Skladbu „Just Like Honey“ s nimi zaspievala Scarlett Johansson (pesnička bola súčasťou soundtracku k filmu Stratené v preklade, v ktorom hrala). V období od obnovenia kapely mali navrch koncerty pred tvorbou. Ich skladby vychádzali len na reedíciách, kompiláciách či výberovkach. Treba ale podotknúť, že s výbornými ohlasmi. V marci 2014 sa stali prvým menom znovuzrodeného vydavateľstva Creation Management, s ktorým začínali svoju kariéru. Krátko na to ohlásili nový album. Ten im vyšiel po takmer dvadsiatich rokoch minulý mesiac a pozitívne o ňom písali DIY, Mojo či Uncut („strong on songs, short on fighting“). Damage and Joy produkoval Martin Glover, známy ako Youth, ktorý hráva napríklad s Paulom McCartneym. Koncert na Pohode, ale nebude iba o nových veciach. Jim Reid to naznačil v rozhovore pre český Fullmoon: „Určite, budeme hrať skladby z Damage and Joy, ale tiež množstvo tých starších... Je potrebné hrať staršie piesne, ktoré ľudia poznajú, skladby, ktoré očakávajú.“ Noisey na záver článku dopĺňa, že aj keď im ťahá na šesťdesiatku, stále znejú lepšie ako väčšina vašich obľúbených indie kapiel. Toto odvážne tvrdenie si môžete overiť aj na Pohode 2017.

Video: