Bendik Giske

Bendik Giske NO

Ďalším menom Pohody 2022 je nórsky saxofonista a umelec Bendik Giske. Je známy pre skvelé prepájanie hudby a pohybu a expresívne narábanie s telesnosťou a zraniteľnosťou. Kým zvuk debutu Surrender možno opísať ako obnažený až do špiku kostí: žiadne overduby, slučky alebo efekty, len jeho telo, dych, saxofón a rezonančný fyzický priestor, plus množstvo mikrofónov), na tohtoročnom albume sa na výslednom zvuku výrazne viac podieľa aj elektronika, čo je tiež výsledok spolupráce s producentom Andrém Brattenom.

Podľa Pitchforku sa na albume zemitými rytmami a jemnými osciláciami najviac približuje k prístupu nedávno zosnulého trubkára Jona Hassella. Je to expanzívna cesta do zóny, kde sa duchovný jazz stretáva s polárnym ambientom a zdá sa, že Giske sa snaží objaviť nový (priam mimozemský) spôsob, ako komunikovať s nástrojom so 175 ročnou tradíciou. To, že tento spôsob funguje, potvrdzuje Tereza Maco, ktorá pre nás Bendika objavila: „Tohto zaklínača hadov sme videli na ESNS, a všetkých si nás lapil do svojho koša.“

Pri hre mimoriadne pracuje so svojim telom a to nielen pri technike tzv. cirkulárneho dýchania, ktorým vytvára priam hypnotizujúci efekt. Reflektuje to tiež tance, ktoré praktizoval ako dieťa na Bali či neskôr v adoptívnom rodnom meste Berlíne, ako súčasť objavovania elektronickej elektronickej hudby. Výsledný špecifický zvuk na platniach je tak umocnený pri pozoruhodných hudobno-pohybových výkonoch. Jeho nový album myšlienkovo vychádza z diela spisovateľa a queer teoretika Josého Muñoza (špeciálne z knihy Cruising Utopia) a ponúka zmyselnú, hlboko precítenú a pretrvávajúcu krásu.